keskiviikko 19. toukokuuta 2010

Kilpailua


Esitetään, so. työryhmä esittää, junaliikenteen kilpailuttamista. Hinnat voisivat laskea viidenneksen!
Voisivat... Ikään kuin kilpailu automaattisesti alentaisi hintoja. Liikenne on ala, jota ihminen ei juuri aktiivisti valitse: töihin ja kouluun on kuitenkin päästävä, miksi siis laskea hintoja?

Britit vapauttivat rautatiet kilpailulle jo Maggie-Rautarouvan aikana. Paitsi liikenne, myös rataverkko on kilpailutettu. Seuraus? Edestakaisin ajelevia, pääradan tukkivia eri yhtiöiden tyhjiä junia menossa hakemaan matkustajia, kun yhteinen logistinen ajatus puuttuu. Rataverkon huoltoa ja korjaamista siellä täällä, kunkin yhtiön vastuualueella ilman yhteistä suunnitelmaa niin, että mikään pitkä osuus ei koskaan ole kokonaan (nopeassa) ajokunnossa ja korjaajat joutuvat tekemään liikenteen seassa työnsä. Junat säännöllisesti myöhässä, esimerkiksi paikkalippujen väliasemilla ostaminen on aika turhaa, kun edellisellä, myöhässä olevalla junalla pääsee lähtemään tunteja aikaisemmin. Vapaa kilpailu, taputan karvaisia käsiäni!

Jos esimerkiksi Helsinki (Pääkaupunkiseutu) itse rakentaisi alueelleen rataverkkonsa, hankkisi kalustonsa, niin mikäpä siinä. (Kuva on tulevasta Helsingin lähiliikennekalustosta? Oikeasti Fiskarsin ruukin veturi.) Muuten rautatie, niin liikenne kuin verkko, olkoon yhteiskunnan peruspalvelua. En kadehdi lähiliikennettä edes, vaikka esimerkiksi Luumäki, Lemi, Savitaipale ovat rautatiemotissa Taavetin aseman toiminnan lakattua. Onhan hullua lähteä Lappeenrantaan mennäkseen Helsinkiin.

Katsastusasemat vapautettiin kilpailulle. Hinnat siis kolminkertaistuivat parissa vuodessa. Asiaan vaikuttanee se, että katsastus on yksityisyydestä huolimatta lakisääteinen pakko, eivätkä yritykset todellakaan ole pieniä perhefirmoja vaan suuria, valtakunnallisia toimijoita ja ainakin minulla on ajatus kartellista tosi lähellä.

Kilpailutus on kaiken kaikkiaan tullut useimmiten vain hinnalla kilpailuksi.
Esimerkiksi huima määrä kuntien tarjoamasta palvelusta on ostettu yksityiseltä
Euro konsulttina, silmät tietoisesti laaturomahdukselta sulkien, jopa valvonta laiminlyöden.

Mutta yhteiskunnan tehtävähän on säästää, ei tuottaa palveluja.

Ei kommentteja: