keskiviikko 9. kesäkuuta 2010

Kotitöitä


Nyt on oikein hieno kesäpäivä. Sehän tarkoittaa tietysti joko maton pesua tai sitten se tarkoittaa puutarhakalusteiden käsittelyä kyllästysaineella.
Kovapuu on kauniin tummanruskeaa, ja joka toinen vuosi olen tuolit käsitellyt kovapuun käsittelyaineella. Kestävät, kestävät pikään. No tietysti samalla aineella olen sitten vetänyt normaalin kestopuunkin, se kun ei todellakaan ole mitenkään kaunista kulahtaneen vihreänä.
Menemme huomenna Helsinkiin, eli kalusteilla on aikaa kuivua kunnolla.
Toivottavasti esimerkiksi Kari ei hiekkaa hakiessaan istu tuoreeseen maaliin...

Olen toistaiseksi kerännyt ja kiehuvalla vedellä murhannut noin kaksi sataa lehtokotiloa. Ei ole monta vuotta, kun niitä sai ihmetellä Lounais-Suomessa.
Noin kymmenen vuotta sitten ne olivat ehtineet Huhtiniemeen Lappeenrannassa: pyörätiellä kävi rouske, väistää ei voinut, kun kotilot olivat mattona.
Ja nyt niitä on paljon omalla pihallakin, syömässä kukkia ja salaattia.
Joku väitti,että tuhka olisi hyvä torjuntakeino. On vai - kun olen sireenin juurelle
kasannut takasta tyhjennettyä tuhkaa, kosteassa pikkukasassa oli 42 etanaa...
Kompostin päällä kostealla kelillä on varmasti parikymmentä vörnikkää.
Siirtääkö joku tahallaan kotiloita, kulkeutuvatko ne tai niiden munat esimerkiksi
multapakkauksissa? Räkättirastas näytti minulle yhden tavan hoitaa etanaongelmaa: - Nam!

Kuva on ihan pikkuisen lavastettu... Terveisiä Valpurille, joka blogissaan kuvien aitoutta ansiokkaasti esitteli!

Ei kommentteja: