sunnuntai 25. lokakuuta 2009

Parasta lapsille

Suunnitellaan 1500 oppilaan koulukeskusta. Alakylä ja Armila ym. siis pantaisiin keskustan koulukampukselle. Vältetään samalla hirmuiset kosteusvauriokorjaukset ja muutkin remontit - varsinkin Armila olisikin kallis juttu, kun seon museaalinen, funkiskomeus se on. Tilaa on, kun ammattikorkea ajetaan Skinnarilaan.

1500 on mahdoton määrä lapsia. Jo päiväkotiryhmä on riittävän iso väsyttämään, kas kun aina ryhmässä jokainen vuorovaikutus on väsyttävää. Kuvittele esimerkiksi 500 kohtaamista, ihmissuhdetta päivässä...

Pannaan siis paremmaksi. Miksikä ei rakenneta valtavaa kuplahallia? Jotta se tulisi riittävän kalliiksi, on kaksi vaihtoehtoa: joko täytetään kaupunginlahtea tontiksi tai puretaan kaupungintalo. Tai voihan kauppatoriakin käyttää, se olisi riittävän älytöntä, siis houkuttelevaa täällä. Yhtä houkuttelevaa olisi ottaa jäähalli kaikkien kouluksi ja rakentaa kaupungin lippulaiva-SaiPalle (yäk) uusi, uljas halli mahdollisimman kalliilla ja oikein kansallismaiseman tuhoavaan paikkaan.

Halli,varsinkin kuplahalli, olisi valmiiksi kostea ja kylmä, siis lapsille hyvä. Kaikki peruskoululaiset sinne vain, muutama riuska kouluavustaja käytävälle yhdeksänhäntäisen kanssa ja yksi opettaja isolta skriiniltä opettaa kaikkia. Olisi siinä säästöä?

Kesämäki, oma Kesämäkenikin sinne vain: miksi tyytyä rakentamaan kaavailtu jättiläisliikekeskus vain koulun viereen, kun koulun tontti vieressä tarjoaa joutokäytössä olevaa kaupungin toiseksi parasta rakennusmaata (lentokenttä on parempaa). Kun rakennetaan turhaa liiketilaa ja tyhjennetään taas keskustaa, miksei tehdä sitä kerralla niin, että pääsemme historiaan!

Ihan tosissaan aiotaan rakentaa huikea liikekeskus. Jo nyt koulu on kaupungin pääsisääntulotien ja jo olemassa olevan liikekeskuksen ison liikenteen takia vaarallisessa paikassa.

Noinkohan LAVA eli lapsivaikutus tulee huomioitua tarpeeksi, kun suunnitelmia jyrätään läpi kaupungin elimissä. Paljonko painaa juuri hyväksytty ilmastopaketti: sen mukaan yhteiskuntarakennetta tiivistetään esimerkiksi turhan autoilun vähentämiseksi, kunnallistekniikan vetojen lyhentämiseksi jne. Ilmasto-ohjelma on olevinaan kaikkea päätöksentekoa ohjaava paperi. Bisnes voittaa? Epäilenpä, että tämäkin keskus on suunniteltu
naapurien ostosmatkailun varaan, sehän on tietysti ikuista?

Vaan kun minä olen huolissani koulusta. Koulustani.

Eipä paina lama, ei, kun suunnitellaan. Ja ei lamaa oikein todeksi uskoisi, ellei tietäisi: Lappeenrannassa on niin paljon tienrakennusta ettei koskaan? Kuutostie kaikkineen, Valtakatu, Pallo,...

1 kommentti:

Markku Aalto kirjoitti...

Niin,se LAVA.Se on YK:n yleiskokouksessa 2002 hyväksytty ohje,Suomi mukana.
Stakes teki siitä suosituksen Suomessa - mutta ei siis lakia.