keskiviikko 16. syyskuuta 2009

Varaosia


Hetivalmis. Heti valmiina antamaan löylyt, aluksi lempeän kosteana lähes huonelämpöisessä saunassa. Mutta jo pian normaalina, sähäkkänä kiukaana kuumassa tilassa, jos maltat olla sen viisi minuuttia.
Ja sitten tämä luotettava - yksikään vastus ei ole yli kymmeneen vuoteen palanut - sanoi, että ähäskuttia, luukkuni ei pysykään auki! Saranat olivat (taas) katkenneet.
Siis saunomista löylykauha luukkua auki pitämässä ja löylynheittoa puolen litran mitalla.

Eipä hätiä mitiä. Tiedän, mistä niitä saranoita saa. Aiemmin jouduin tilaamaan ihan valmistajalta, sitä ennen rautakauppa ystävällisenä palveluna hankki parin ilmaiseksi. Nämä olivat nyt neljäs pari, eli tyyppiviasta on kysymys!

Sarana muodostuu kolmesta terästapista ja muotoon ruostumattomasta teräksestä taivutetusta levymäisestä kappaleesta. Tämä levy hinkkaantuu liikkuessaan aina samasta kohdasta poikki. Olen toki iskenyt pari kertaa vuodessa vaseliinia liukupintaan, ja kas: sarana keksikin mennä rikki kiinnityssilmukasta. (Otsikkokuvassa se kallis kapine on kiukaan kannella.)

No onpa juttua mokomasta! Vaihtotyökin on ihan helppo. Niin -saunan piti jäähtyä, eikä armaani päässyt aamun kauneussaunaansa, kamalaa. Mutta ennen muuta hirvittää saranalevyn hinta, 19 euroa kappale. Kaksi niitä kerralla tarvitaan, otin varalle toiset kaksi: mokomista joutuu maksamaan siis 76 euroa. Mitähän olisi tullut maksamaan vaihtotyö matkakuluineen... Siis yksi teräskappale reilusti yli satasen entistä rahaa.

Kylläpä se varaosa maksaa muussakin. Näppärä pikkuimurimme hajosi, rupesi haisemaan "sähköltä" , vaihteli kierroslukuja omaan tahtiin. Ajattelimme uusia moottoriosan, iso varsiosa kun oli ehjä. Vaan eipä uusittu: olisi maksanut 119 euroa, kun koko häkkyrä hankittiin 146 eurolla.

Uuden imurin osto on luku sinänsä. Sokos-ketju myy testivoittajaa hintaan 199,20. No eihän meillä tietystikään ole kuin Muotisokos. Siis Helsingin reissulla marssimme Sokokseen.
Olipa lappu hyllyssä: - Tuote tilapäisesti loppunut.
Onneksi älysimme etsiä myyjän. Hän ehdotteli varaamista, jos sitten myöhemmin hakisimme.
No ei, me puolestamme ehdottelimme, että tuote saataisiin Lappeenrantaan Sokos-ketjun sisäisenä kuljetuksena. Asiaa selviteltiin. No ei, kun heillä ei sellaista ole, jos vaikka postissa? No ei, kun koko tarjousetu hukkuisi postiin. Venkoilua, kyselyä muilta. Mutta sitten voitti palveluhalu, ja upeasti: myyjärouvan ehdotuksesta varasimme, maksoimme ja posti tuo aikanaan koneen meille Sokoksen kustannuksella!

Työ ja osat on hinnoiteltu niin, että aina osta uusi. Siitä olen ennenkin marissut.
Nyt pääsin narisemaan myös tarjouksesta, jonka tavarantoimittajan kanssa ei oltukaan selvitetty asioita loppuun, ei imureita saatukaan kampanja-aikana.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Moro moro

Mistä saat saranoita. Itsellä sama ongelma, katkeilevat vuoden kahden välein. Törmäsin samoihin hintoihin jne... Saatko jostain edullisemmin tms...


-MS-