torstai 8. maaliskuuta 2012

Naistenpäivänä


Paratiisin käärme sai Eevan pettämään Jumalan. Vielä pahempaa, hän viekotteli Aatamin, miehen! Ja Paratiisista oli lähdettävä, oli alettava tehdä työtä leipänsä eteen!
Tästähän luonnollisesti seuraa, että nainen on syntisempi, nainen on heikompi astia, so. helpompi houkuttaa pahaan... Ja vuosituhannet ovat häntä tästä rankaisseetkin - ja yhä...

Naisella on se, mitä pöljinkin mies tajuaa haluta. Kun seksi on niin tärkeää, tämäkin valta täytyy ottaa naiselta pois. Luonnolllisesti on tehtävä kaikki kuukautiskiertoon liittyvä saastaiseksi. Jopa synnyttämisen jälkeen nainen oli ennen kirkottamista saastainen. Luther sanoi, että hyvässä avioliitossa miehen tulee yhtyä vaimoonsa kahdesti viikossa, mitähän eräät vanhoilliset uskonsuunnat nyt? Naisen tahto ei siis saa olla määräävä, miehen oikeus määritellään. Onpa jopa määritelty ensimmäisen yön oikeus: morsian sai testin kartanonherralta!

Nainen on paha, nainen viekottelee. Halki vuosituhansien on avionrikkojanainen sorrettu suohon, kärsinyt häpeärangaistuksia, pantu kehruuhuoneeseen, karkotettu Australiaan. Mies - voi ressua, viekoteltu. Isäntä on ottanut piian, herra orjan, jalkavaimoja ja elättihuoria on miesraukan saatava.

Naisen oli oltava puhdas, koskematon. Huippuunsa tämä kai meni nunnissa, Kristuksen morsiamissa, mutta onpa neitseys ollut avioliiton ehto, se on tarkastettu. Verinen lakana on oikein pitänyt näyttää hääyön jälkeen. Miehen sen sijaan on ollut jopa suotavaa hankkia kokemusta.

Nainen on pelottava, käsittämätön. Siis on laadittava häntä kahlitsevia sääntöjä niin kirkossa kuin maallisestikin. Naisen tahto ja oikeus ilmaista todellinen mielipiteensä on mitätöity. Purku on vaikeaa, onhan kyse jumalaisesta maailmanjärjestyksestä!

Naista on pitänyt työllistää, ettei ajatus eksy pahaan. Jos työtä ei ole, sitä etsitään: kuinka paljon käsityötä, kaunista kotiin, kapioita on syntynyt siitä, että nainen ei saa olla jouten? Ja on vielä ovelasti valjastettu nainen itse johtamaan tätä alistamismuotoa, anoppi oli kova sana.
Kotityölle, lapsenhoidolle ei mitään arvoa tietenkään annettu (ennen kuin se jäi tekemättä, silloin uusi nainen heti tilalle). Naisen työpäivä on siis lyhyempi. Naistyöpäivä oli esimerkiksi vain puolet miespäivän arvosta. Nainen oli niin mitätön, että hänestä piti maksaa myötäjäiset, että hän kelpasi muualle. Epäilenpä, että naisen näkymätön työ lisättynä täyteen työpäivään on ollut suuriarvoisempaa elämän ylläpitäjänä kuin miehen. Päin perhettä.

Yksi syy miehen arvostukseen varmaan tulee esihistoriasta asti: metsästäjä toi saaliin kotiin, vasta sitten alkoi naisen osuus. Siis metsästäjä söi ennen naista, ennen lasta - asenne elää yhä monenlaisilla ruokakupeilla, vaikkapa palkkapolitiikassa.

Mitä on tasa-arvo?

1 kommentti:

Markku Aalto kirjoitti...

Kuva kertoo melko tasa-arvoisesta touhusta. Olimme Lapissa, eväsruokia olivat laittaneet niin Riitta kuin Markkukin, ja yhdessä niitä sitten lämmiteltiin ja tarjolle pantiin. Pelehtimättä mitään tasa-arvosta - se tekee, jolla on aikaa.