lauantai 21. elokuuta 2010

Mopo


Mopo ei nyt tarkoita erityisluokkaa, monipuolista oppimista vaan vakavasti otettavaa kulkuneuvoa.
Vakavasti? Eikö se olekaan leikkikaluksi tarkoitettu, eikö se olekaan ainoastaan nuorison vapauden symboli ja (t)uhoamisväline?

Mopo on mummojen kiusaksi tehty paholaisen keksintö. Mummolle kyllä moposta menee Harrikkakin, kaikki kaksipyöräiset ovat pahoja, niputetaan samaan nippuun niitten huudattajien, asiattomissa paikoissa ajajien, liikkennehäiriköiden ja leikkijöiden kanssa. Eihän mummo ole itse koskaan ajanut, siksi ne on kaikki kiellettävä. Ajajan ajokäytös ei merkitse mitään: esimerkiksi kun annoin suojatiellä mummukalle tietä, hän kääntyi oikein heristämään nyrkkiä mopopojalle. Visiirin takana olisi kyllä partaakin...
"Mummo" on tuhmasti yleistäen sanottu ja känkkärä äijä on ihan yhtä ilkeä.

Muut tienkäyttäjät pitävät mopoilijoita alaluokkana. Kiilataan risteyksissä jopa samalle kaistalle viereen. Ohitetaan täysin järjettömästi, hipoen, missä vain, nopeuksista riippumatta. Ei anneta edes liikennemerkin tai jopa valon antamaa ajovuoroa, esimerkiksi valoissa suoraan ajaessani kääntyvä vastaantulija kiilaa eteeni. Tullessani oikealta minua ei väistetä. Katsotaan pihasta tullessa vasta nokka pyörätiellä, josko autoja tulisi(vaan kun voi tulla vaikka rullaluistelija tai mopo tai...).
Ei muka havaita - ajovalopakko on, värikkäät katteet, kypärät. Kyse on usein opettamisesta ja paikan näyttämisestä, piittaamattomuudestakin. Mopo kun on lelu, ei kulkuneuvo? Mopo-onnettomuus johtuu usein tästä, toki myönnän, että mopoilijassakin on syynsä.

Viranomainen ei osaa/viitsi sijoittaa mopoa mihinkään ryhmään. Säännöstöä ei ole tehty valmiiksi eli jatkuvasti joutuu mahdottomiin tilanteisiin.
Esimerkiksi käy kevyen liikenteen väylä: saako muka ajaa 45 km tunnissa siellä koirankusettajien, lasten, rinnakkain pyöräilijöiden, pihasta tunkevien autonnokkien seassa tosi huonoilla pinnoilla? Se mummukka kävelee milloin missäkin laidassa (sellainenhan se sääntö on!) tai keskellä ja poukkaa arvaamattomaan suuntaan ohittaessasi. Miten pääset oikean reunan pyörätieltä laillisesti pois kääntyäksesi vasemmalle valoristeyksessä, jossa "Sallittu mopoille" ei jatku liikennejakajaristeyksen jälkeen?

Mikä logiikka kätkeytyy "Sallittu mopoille"- pyöräteihin? Ei, ei se ole esimerkiksi niin, että taajamassa ei sallita, muualla kyllä. Väylän leveys tai kapeus tai muun liikenteen määrä ei vaikuta. Usein tuntuu johtoajatus olevan kiusanteko: tästä olisi oikotie ja turvallista mennä, kierrä siis.
Kaupungin uuden autojen kilparadan eli Lentokentäntien viereinen pyörätie, hyväpintainen ja lähes tyhjä, ei ole sallittu. Pallossa on kerrostalojen kohdalla oleva kapea jalkakäytävä sallittu. Salliva merkki on usein vain toisessa päässä - saanko siis ajaa vain toiseen suuntaan? Merkki on vasta jossakin kaukana, niin että et voi nähdä sitä vielä risteyksestä (esimerkiksi Karhuvuoren ympyrän kohdalla - saanko ajaa pyörätietä, jos muistan sen merkin vai talutanko sinne asti, noin sata metriä tunnelin kohdalle?
Sallittu tarkoittaa autoilijan mielestä samaa kuin pakollinen, minusta harkinnanvarainen. Monasti on opetettu, viittilöity ratin takaa pyörätietä.

Mopo kulkee helposti virittämättä sen kaupungissa sallitun 50. Miksi ihmeessä on ajettava 45 km tunnissa ja tehtävä jatkuva ohitustarve?
Nopeudesta ja massasta (oman vehkeeni 83 kiloa + maks. 150 kiloa) johtuen en sallisi mopoa pyörätielle missään, ja siksi olisi saatava pysyä liikennevirran vauhdissa, joka ei totta vie ole 50 km/h.

Rakentellisesti ainakin nämä tyttömopot, skooterit, on tehty 70 - 80 km/h varten.
On mm. tehokkaat levyjarrut ja (vasta kunnon vauhdissa oikein) toimiva iskunvaimennus.
No miten meillä, holhousyhteiskunnassa: esimerkiksi variaattorivaihteisto haluaisi siirtyä nopeutta vastaaviin moottorin kierroksiin, mutta rajoittimen takia kone huutaa hirveillä kierroksilla ja bensaa kuluu pienen auton mallilla.
Ns. prikka on helppo ottaa kartioista pois, mutta kun se on laitonta.

Tämän holhous- ja rajoituslogiikan mukaan henkilöautossa pitäisi kieltää nelos- ja viitosvaihde ja rajoittaa auto kulkemaan muutenkin maks. 120 km tunnissa.
Olisiko mahdollista, että mopoa ei rajoitettaisi mitenkään, vaan vastuu nopeuksista on ajoneuvon kuljettajalla? Esimerkiksi kolmen sakon jälkeen ajokieltoa, todella jatkuvasta nopeuden ylityksestä korttiluokan muutos. Luulisin osaavani vastata ajamisistani, kuten autollakin.

Mutta on se kivaa, on se helppoa. On aina pysäköintipaikka, kun ajaa "polkupyörällä". Sopiikin ihmetellä, miksi mopoja näkee pysäköintiruutujen tukkeena, kun ne saisi laittaa kuten polkupyörät. Pääsen moneen paikkaan, mihin en autolla edes yritä. Kaupungissa liikun helpommin kuin autolla.
Olen se vapaa ja riippumaton nuori?

Ei kommentteja: