tiistai 3. elokuuta 2010

Me keskimääräistä paremmat

Tarkkaan tietäen oman nopeuteni, hyvin mittarini tuntien, saan rekan takakonttiin ahdistelemaan. Alkaa kahdeksan/kuudenkympin alue, se ohittaa. Tulee satasen tie, se ajaa samaa yhdeksääkymppiä, ja joudun kyttäämään ohituspaikkaa. Ja kun taas pääsen ohi, alkaakin kahdeksankympin alue ja...

Moottoritie. Joustava autoilija ajaa koko ajan vasenta kaistaa,eihän sitä koskaan tiedä, josko joskus pitää ohittaa. Seurauksena on sumppuja, esimerkiksi joku jää ahtaaaseen paikkaan rekan taakse, kun tämä joustava kaveri tukkii sen vasemman kaistan kavereineen.

Ruuhka moottoritiellä. Jollekin se on vain pujotteluharjoitusta, jatkuvaa kaistavaihtoa ja toisten äkkijarrutuksia. Saattaahan sitä ehtiä minuuttia ennen perillekin? On kiire odottamaan?

Vedän peräkärryä. Ajan tienopeutta, varmasti. Ohittajia piisaa. Suuri osa heistä kurvaa pientareen kautta, kärrynvetäjää pitää neuvoa väistämään pientareelle nopeuksista huolimatta.

Jono etenee kohtuullisen hyvää vauhtia. Jätän turvaväliä. Vuorenvarmasti väliin tulee se parempi autoilija, joudun taas jättämään turvaväliä ja taas tulee se parempi ja... Poukkoilijat hidastavat perusjonoa koko ajan.

Tietyö. Rajoitus kolmekymppiä. Mopo on ainoa,joka sitä noudattaa ja mopostahan on aina mentävä ohi, on tilaa tai ei.

Jono. Sadan metrin päässä tie kapenee vain yhdeksi, juuri täksi kaistaksi, jolla olen. Eikös vasemmalta pyyhkäise ohi joustavia autoilijoita tusina vaatimaan etuoikeuksia sumppuun.

Jono ajaa kauniisti tietyömaan kohdalla, vain hiukan ylinopeutta. Jono kasvaa ja kasvaa. Kohta alkaa nopea tie. Sopivasti, esimerkiksi puolella kilometrillä,voi ennakoida rajoituksen loppumista ja ohitella, hävitä horisonttiin ennen kuin edes nopea tie luvallisesti alkaa. Häipyisivätkin, mutta kun rajoituksen aikana myös ne hitaammat ohittavat ja jarruttavat menoasi sitten nopealla edessäsi.

Rajoitus alkaa tolpasta ja loppuu tolppaan. Aivan varmasti saat jonon aikaan, jos pudotat nopeutesi olemaan oikea tolpan kohdalla tai alat kiihdyttää vasta tolpalla.

- Vittu ku ajat kuppaat siinä viittäkymppiä, menisit muualle opettelemaan.
- Mikäs rajoitus siinä oli?
- Vittu viiskymppiä! (Keskustelu on tosi ja koettu, ja alkoi jo naurattaa kyselijääkin. Samassa paikassa olen saanut siviiliautopoliiseilta palautetta mahdottoman tarkasta ajosta rajoitusten mukaan yli sadan kilometrin matkalta.)

- Eiks noil paskalakeilla oo muuta tekemistä kuin kytätä tavallisia autoilijoita?

- Niin kauan kuin mulla on auto ollut, tässä on ollut kuuskymppiä. Eli jos nyt nopeus on ollut esimerkiksi jo vuoden viiskymppiä, se ei koske minua.

Nopeusrajoitus on nopeusvaatimus. Taulussa onkin siis miniminopeus, ei maksiminopeus?
Miksi esimerkiksi 50 ei ole taulussa 58, kun poliisi on julkisesti ilmoittanut sallivansa tuollaisen toleranssin.

- Onks tässä navigaattorissa merkitty valvontakamerat?
Kaikkihan tietävät,että kamera on sitä varten,että niiden kohdalla jarrutetaan ja me paremmat autoilijat saamme muualla ajaa juuri niin kovaa kuin tahdomme.

Jonot syntyvät rajoituksista? Höpöhöpö. Jonot syntyvät siitä, että joku noudattaa, mutta joku ei ja tekee jonon.

Minusta on kiva ajaa pitkää matkaa. Sinusta huolimatta...

Ei kommentteja: