maanantai 11. marraskuuta 2013

Kiitoksia, herra Presidentti

Presidentti nimesi komitean pohtimaan ihan arjen tasolla, mikä mättää, mitä voi tehdä.  Oikein hyvä, vaikka useimmat asiat ovatkin monelle itsestäänselviä.  Mutta kun eivät ole kaikille - me suomalaiset olemme kaikonneet kauas yhteisöllisyydestä, yhteisvastuusta,välittämisestä.
Minusta tämä on länsimaisen ajattelumallin ja ns. vapauden pahimpia nurjia puolia.

Presidentti otti erään asian korostetusti esille, esimerkkinä.  Hän oli sitä mieltä, että suuri osa lukiolaisista hyötyisi tiukasta, luokkamuotoisesta lukiosta.  Läheskään kaikki lukiolaiset, varsinkaan pojat, eivät kykene valitsemaan kurssejaan oikein eivätkä tiedä, mitä tulevaisuudessa tarvitsevat.  He ottavat helppoja kursseja ja liian vähän tai toisaalta epärealistisen ohjelman.

Lukiolaiset jäävät vaille luokan antamaa turvaa, "kotia".  Kurssiryhmä ei ole likikään sama asia.

Hei, tutulta tuntuu.  Meillä tämä on oikeasti elettyä elämääkin, mutta olimme täsmälleen samaa mieltä silloin 90-luvulla ja 2000-luvun alussa muutenkin, tästä puhuimme niin perheen kuin ystävienkin kesken, jopa poliittisissa ryhmissä.

Kaikille ei luokkamuotoisuutta tarvita.  Kurssitarjotin antaa toisille huikeat mahdollisuudet irrota perinteisestä junnaamisesta ja avartaa vaikka viestintään tai sairaanhoitoon (näin meillä) ja jaksamista  riitti vaikka mihin muuhunkin.  Tämä on huikea vääryys: jos jaksat rankan kurssitarjonnan, jaksat paremmin vaikka mitä - ja toinen kipuilee liian vähien kurssiensa kanssa.
Elämänhallinta, jopa kasvaminen ovat eri vaiheissa.

Ongelma tuntuu pieneltä?  Koskettaa marginaaliryhmää?  Noo, melkein puolet ikäluokasta on lukiolaisia! Ja kyllä ns. työväen on myös nähtävä koulutuksen merkitys.

Vaikeudet aivan varmasti korostuvat, kun kunnat eivät "satsaa seiniin vaan opetukseen" eli lakkauttavat lukioita, sullovat samoihin lukioihin kaikki.
Pelkkä päivittäisten kohtaamisten ja ihmissuhdeverkkojen määrä voi olla monelle liikaa.
Olisi, ihan noin triviaalina yksityiskohtana, kiva tietää, mistä jäljelle jäävät lukiot saavat ihan fyysiset tilat - rakentaminen kai on ainoa ratkaisu, samalla kun entiset kiinteistöt rapistuvat hoitamattomina eivätkä mene kaupaksi?  Säästö?
Miten ympäristökuntien lukiot liittyvät kouluverkkoon kuntauudistuksen tullessa?

Lukiolainen on tuleva korkeakouluopiskelija, tuleva suunnittelija, uuden luoja.  Suomen nostaja?
Jos selviää itse...

Ei kommentteja: