perjantai 1. maaliskuuta 2013

Informaatiota, mainosta, kauppanimiä


Evira aikoo puuttua siihen, että paistijauhelihassa on vain hiukan tai ei ole lainkaan paistia.
Ei tarvitse olla: paistijauheliha on vain kauppanimi erittäin monenlaiselle jauhelihalle.

Kauppanimi? Informaatiota edes suuntaa antavasti vai pelkkää bisnestä - vai peräti tahallista harhaan johtamista? Otan pois kysymysmerkinkin...harhaan johtamista.

Jauheliha on tunnetusti jauhettu sellaisista ruhon osista, joita olisi hankala tai peräti mahdoton myydä muuten. Silti sen on oltava, se on, ihmisravinnoksi kelpaavaa, eikä tavallinen tallaaja erota mausta vaikkapa makaronilaatikossa, onko kyseessä keuhko vai lapa.

Paistijauheliha on asia erikseen. Asiakas luulee ostavansa parempaa. Ainakin hän ostaa kalliimpaa. Minulle yksi syy ostaa paistijauhelihaa on pakkauskoko, kaikki muu jauheliha myydään vähintään 400 gramman köntteinä, paistia voi saada jopa 250 gramman sopivana kokona.

------------------

Jauheliha on pikkujuttu. Tämäkin juttu kuitenkin kertoo aika paljon kaupan moraalista. Euro on tärkeämpi kuin informaatio. Tuntuu ihan samalta kuin lätkäpeli: mikä tahansa, mistä et jää kiinni, on sallittua.

Yksi kerrallaan milloin mikäkin viranomainen tarttuu johonkin pikku yksityiskohtaan. Korjaako kauppa heti yhdestä asiasta käryttyään, omasta aloitteestaan, jonkin toisen tuoteryhmän aivan parallellin ongelman? Näkisi vaan!

Jauheliha ei varmaankaan muuta lehmän muuttumista häräksi lautasella tai sievistelyä kauppanimillä, kuten nauta, raavas, siipikarja.
Vielä vähemmän uskon, että runsauttavammat ja kaareuttavammat tai silkinpehmeät häviävät, saati sitten ihoa uusivat tuotteet. Ei kauppa voi korjata, koko menestys pohjaa ainaiseen kasvuun ja markkinaosuuksien rohmuamiseen toisilta.

Mainoksen tulee olla totta. Totta kai tuotteen saa esittää mahdollisimman houkuttelevana, kaikkia psykologian antamia keinoja käyttäen. Mutta selvää valetta ei saa - nykyisin ei saISI olla. Tai sitten liiottelun on oltava selvästi tajuttavaa, vitsi.



Jos kauppa ei itse saa itseään vastuulliseksi, kenen tehtävä on kuria pitää?
En ymmärrä, miksi pitää edes olla tällaista asiaa valvovia viranomaisia , virastoja valtioiden tasolla, EU:n tasolla.

Kun minusta huijaus on huijaus. Vaikka kauppanimenä.

Kuva ei valehtele tai liiottele: Lapissa voi olla vaikka tällaista, nam!

Ei kommentteja: