torstai 6. maaliskuuta 2008

Uskallammeko vanheta?

Minulla oli tilaisuus toimia puheenjohtajana ja avaajana tilaisuudessa, jossa sosiaaligerontologian professori Jyrki Jyrkämä johdatteli keskustelemaan vanhenemisen yksilölle ja yhteiskunnalle tuomista ongelmista. Valmistellessani avausta huomasin, että aihe on mahtava!

Minua on huijattu! Toimeentuloni romahtaa eläkkeelle siirtyessä parissa vuodessa, koska eläkkeen tavoitetaso on laskettu 60 prosenttiin sen oltua parhaillaan 70.25 (kunnanlisäaikana).
Ensi vuonna eläkeikäleikkuri vie siitäkin ison siivun. Eläkkeeni ei seuraa indeksiä vaan käytetään sitä surullisen kuuluisaa taitettua indeksiä.

Verkostoni häviävät. Putoan esimerkiksi työterveydenhuollosta terveyskeskuksen jonoihin,
Mitkään terveystietonikaan eivät siirry talon yläkertaan, vaan olen "uusi" kansalainen ja koko terveyshistoriani rakennetaan uudelleen - olisiko sähköinen siirto - luvalla - kovinkin iso asia?
Laskettu, turvallinen ja terveellinen työpaikka-ateria häviää, samoin vireyttä ylläpitävä työporukka.

Kuntoni rapistuu vuosi vuodelta. Se harmaa ei enää ole charmia, on lasit, kuulon alenemaa, kihtiä, verenpaineongelmia. Kun alan eniten palveluja tarvita, joudun jonoihin ja priorisointien kohteeksi. Kunnat supistavat - kehittävät - ja yksityistävät, palveluseteleillä korvataan omaa palvelutuotantoa. Unohdetaan siinä sivussa, että kunta lopulta joutuu hoitamaan ne, joilla ei ole varaa ostaa palveluja ja se, että yksityinen tarjoaa vain hoidon, kenties virikkeet, mutta ei sairaanhoitoa. Ja miten yksityistä oikeastaan valvotaan?

Terveysterroristit saivat vähän nenilleen. Vanheneva (n. 75 v ja yli) syököön ja juokaan mitä mielii välittämättä raja-arvoista ja kolesteroleista, olkoon stressitön ja tehköön vain, mitä haluaa, esimerkiksi liikkukoon omasta halustaan, ei sosiaalisista paineista. Tämän opin hyvin!

Pohdimme tilaisuudessa toki paljon muutakin. Mutta minulle pelottavin asia ei tullut mitenkään esille. Vanhenemisessa eniten pelkään sitä, että minusta tulee tarpeeton, minusta tulee taakka
rakkailleni.

Mutta hei - minä olen hyväosainen! Minulle tulee virkaeläke, kun sadattuhannet kituuttavat vain kansaneläkkeellä!
Olen päättänyt, että eläkkeelle jään joululta, mutta vanhene en ikinä!

Ei kommentteja: