perjantai 13. kesäkuuta 2014

Kaksi pyörää ja kaksi tahtia

Suurin sallittu nopeus on 45 km tunnissa.  Voiko kuvitella mitään nopeutta, joka ärsyttäisi autoilijaa viidenkympin alueella enemmän?  Autohan "saa" ajaa 55 km tunnissa, joten on ajettava kuuttakymppiä, ja tuo kuppaa edessä.  Ohi, oli liikennetilanne tai tie millainen vain!

On paikkoja, joissa mopon on käytännössä pakko ajaa vähintään viittäkymppiä, eikä se mitenkään mahdotonta tai edes turvatonta ole, se on vain laitonta.  Mutta useimmat tällaiset paikat ovat juuri siinä, missä myös autoilijan olisi parempi ajaa hiljempaa.  Tyypillisesti tätä on esimerkiksi kova liikenne: jos mopo ei etene jonon tahtiin, vaara täysin älyttömiin ohituksiin kasvaa potensseissa.
Se viisikymppiä tarkoittaa auton tasoista kulutusta, koska mopo raukka joutuu huutamaan hirmuisilla kierroksilla  (7500 r/min) rajoittimien takia.  Miksi mopo ei voisi "vaihtaa" suuremmalle, toimia kuin auto - onko autossa jokin rajoitin, vai luotetaanko autoilijaan, että hän noudattaa rajoituksia?

Aja, mopoilija, keskellä merkittyä kaistaa!  Tottahan sinun kanssasi samalle kaistalle änkeää autoilija, hivuttaa ja kiilaa, tekee ryhmittymisesi mahdottomaksi, jos vähänkin tilaa jätät.  Ja autoilija toki vielä mulkaisee pahasti, kun noin kiilailit.  Ja jos aiot kääntyä vasemmalle, aja jo kaukana keskiviivan vieressä tai vasenta kaistaa: sinulle ei varmasti anneta tilaa ryhmittymiseen risteyksen lähellä enää.  Muuten aja piennarta tai mahdollisimman oikealla ja ole koko ajan silmä peilissä, auto voi ohittaa sinut niin läheltä, että on täysi työ pysyä pystyssä ilmavirrassa.
Liian oikealla?  Usein juuri mopon kulku-uralla on viemärikaivoja, isoja kuoppia ja vaurioita asfaltissa.  On parempi ajaa hieman keskemmällä kuin aina poukata yllättäen keskemmälle ja taas laitaan.

Kun on digitaalinen ja tarkistettu mittari, luulisi, että sen lukemaan voi luottaa.  Mutta esimerkiksi kolmenkympin alueella kolmekymppiä on kiusantekoa, ainakin kaikki menevät ohitsesi.  Tällainen alue on tyypillisesti tietyö, eli mopoilija kiilataan irtosoralle ja kuoppiin ja heikolle pientareelle.  Itse asiassa rajoitus saa olla vaikka kymmenen kilometriä tunnissa, moposta on aina päästävä ohi, mopoilijalle on näytettävä, mopo on voitettava.

Liikenneympyrästä ulos ajava ei viitsi kuluttaa vilkkua mopon takia.   Niinpä mopo seisoo vaikka viisi minuuttia ajaakseen ympyrään.  Mopo ympyrässä tarkoittaa monelle ympyrään ajavalle autoilijalle tyhjää paikkaa eli mopo jarruttaa, vaikka ympyrässä ajavalla on etuoikeus - tokihan ne jarrut purevat paremmin kuin autossa, ajankin aivan perään kiinni ja painan äänimerkkiä pitkään, koulutan minäkin. Kun mopo ajaa valoristeyksestä suoraan, edestä kääntyy sujuvasti eteen autoilija, ja usein jonollinen autoilijoita, jono kun imee mukaansa.  Aina on ajovalo päällä, kypärä on värikäs, usein käytän vielä huomioliivejä, kyse ei ole siitä, että minua ei huomata, kyse on piittaamattomasta minä itse-ajattelusta.
Jotkut liikennevalot eivät "laukea" moposta lainkaan, niinpä olen joitakin kertoja ajanut varoen yli tarpeeksi odotettuani esimerkiksi aamuvarhain.  Jos joutuu peruuttelemaan vasten liikennettä, joutuu varmaan suurempaan vaaraan kuin ajamalla punaisia päin?  Olenpa oppinut varomaan tiettyjä risteyksiä, joistakin pääsee ilman muun liikenteen tukea yli vain taluttamalla jalankulkuvalojen avulla (Mm. Etelä-Saimaan nurkalla, Tykistä Kauppakadulle, Alakylässä).  No, sitten jonain kertana nämäkin valot taas toimivat - ei voi suoraan ajaa suojatien luoksekaan.

Mopo pysähtyneenä suojatien edessä ei ole mitään, ohi on suhahdettava, jalankulkijahan näkee auton?  Mopo pysähtyneenä on jalankulkijallekin ilmeinen ongelma, se varmaan syöksähtää kintuille.
Laki kohtelee mopoa pysäköidessä kuin polkupyörää: mopoilijaa siis sopii mulkoilla, kun hän pysäköi esimerkiksi pyörätelineen viereen tai seinän vierelle - mikä on sata kertaa parempi tapa kuin vallata kokonainen pysäköintiruutu ja herättää parkkipaikka-aggressioita.

Mopoilija tekee itsekin niin paljon hölmöä, että mopoa ei pidetä vakavasti otettavana kulkuneuvona, vaan se on leikkikalu, kiusantekoväline, ja on vain hankalan nuorison kapinaa.
Kaikki mopoilijat siis nippuun vain, kaikki ovat samanlaisia.  Kaikille mopoille on näytettävä.
On kiva seurata ilmeitä, kun esimerkiksi marketin pihassa riisun kypärän: alta paljastuu yli kuusikymppinen, ei mopoikäinen.  Aika moni on tullut juttelemaankin ja aika moni varmaan rohkaistuu kokeilemaan itsekin.

Sillä tosiasiahan on, että kaupunkialueella mopo on hyvällä säällä aivan lyömätön peli pikkuasioiden toimittamiseen ja päivittäisiin kauppareissuihinkin.  Mopo meni jo!  Ja mopolle löytyy aina parkkipaikka.

Ei kommentteja: